Statut Rady Osiedla
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1
- Osiedle Brzeziny jest jednostką pomocniczą miasta Olsztyn.
- Mieszkańcy osiedla tworzą z mocy niniejszego statutu wspólnotę samorządową osiedla.
- Ilekroć w niniejszym statucie mowa jest o osiedlu należy przez to rozumieć osiedlową wspólnotę samorządową oraz odpowiednie terytorium.
§ 2
Osiedle nie posiada osobowości prawnej.
§ 3
Granice osiedla Brzeziny określa mapa wraz z opisem przebiegu granic, stanowiąca załącznik do Statutu Miasta Olsztyn.
ROZDZIAŁ II
Zakres działania i zadania samorządu osiedla.
§ 4
Podstawowym celem istnienia i działania samorządu osiedla jest dbałość o zaspokajanie potrzeb mieszkańców osiedla, reprezentowanie ich interesów na zewnątrz, współpraca z organami samorządowymi miasta Olsztyn oraz pomoc w wykonywaniu przez te organy zadań publicznych na rzecz społeczności lokalnej.
§ 5
Do zakresu działania samorządu osiedla należą sprawy o znaczeniu publicznym nie zamrużone ustawami, Statutem Miasta Olsztyn lub uchwałami Rady Miasta na rzecz innych podmiotów.
§ 6
Do zadań osiedla należy
- opiniowanie:
- projektów aktów prawa miejscowego, o ile dotyczą danej społeczności osiedlowej, np. regulaminów targowisk, parkingów, (z wyjątkiem przepisów porządkowych wydawanych przez zarząd w przypadkach nie cierpiących zwłoki),
- planów zagospodarowania przestrzennego, dotyczących terenu danego osiedla,
- inwestycji komunikacyjnych oraz rozwiązań ruchu komunikacji miejskiej,
- projektów i lokalizacji obiektów, zwłaszcza w dziedzinie handlu, usług, malej architektury i podstawowej infrastruktury osiedla.
- spraw, jeżeli przepis ustawy wymaga opinii ze strony samorządu (np. pozwolenia na sprzedaż alkoholu).
- wnioskowanie: do organów gminy, gminnych jednostek organizacyjnych oraz terenowych organów administracji rządowej i innych jednostek funkcjonujących na terenie osiedla w sprawach istotnych dla mieszkańców osiedle, a w szczególności:
- lokalizacji obiektów przemysłowych, handlowych (w tym punktów sprzedaży napojów alkoholowych) i usługowych na terenie osiedla,
- związanych z zakładaniem, likwidacją oraz funkcjonowaniem żłobków, przedszkoli, szkól oraz innych placówek oświatowo-wychowawczych i placówek służby zdrowia,
- związanych z zakładaniem i działalnością instytucji kultury oraz obiektów sportowo – rekreacyjnych.
- współdziałanie z policją i służbami porządkowymi w zakresie bezpieczeństwa i porządku na terenie osiedla,
- współpraca z organizacjami i instytucjami działającymi na terenie osiedla, zwłaszcza oświatowymi, kulturalnymi, sportowymi,
- podejmowanie działań na rzecz ochrony środowiska naturalnego (w szczególności w zakresie budowy ciągów wodno-kanalizacyjnych,
- wspieranie inicjatyw społecznych i organizowanie czynów społecznych,
- współpraca ze spółdzielczymi radami osiedlowymi,
- współpraca z właścicielami i zarządcami budynków na terenie osiedla,
- współpraca z radnymi z danego okręgu wyborczego i pomoc przy organizowaniu ich spotkań z mieszkańcami osiedla,
- mediacja sporów sąsiedzkich, w tym możliwość powoływania komisji pojednawczej,
- pomoc organom gminy przy organizowaniu konsultacji społecznych,
- realizacja zadań przejętych od gminy i gospodarowanie przekazanym mieniem,
- wspieranie i stymulowanie pomocy społecznej, w tym informowanie MOPS o konieczności udzielenia pomocy społecznej.
§ 7
- Opinie, o których mowa w § 6 pkt. 1 wydawane są w formie uchwal rady osiedla w terminie 2 tygodni od dnia otrzymania wniosku, (chyba że rada osiedla zwróci się z uzasadnionym wnioskiem o przedłużenie tego terminu o dodatkowe 7 dni). Jeżeli jednak rada osiedla nie wyrazi swojej opinii to uznaje się, że nie skorzystała z przysługującego jej uprawnienia i wniosek jest akceptowany w wersji przedstawionej przez organ Miasta.
- Wnioski i opinie kierowane do terenowych organów administracji rządowej nie wiążą organów gminy i są traktowane jako wyrażane w imieniu społeczności lokalnej.
- Osiedle otrzymuje w terminie 2 tygodni pisemną informację o stanowisku właściwych organów gminy lub wydziałów urzędu w sprawie wniosków lub opinii w przypadku przyjęcia innych rozwiązań niż wskazuje na to opinia rady osiedla.
- W przypadku gdy stanowisko właściwej komórki służb miejskich jest odmienne od opinii rady osiedla sprawę rozstrzyga Zarząd Miasta. Jeżeli podtrzyma stanowisko właściwej komórki organizacyjnej Urzędu Miasta powiadamia o tym, na piśmie z uzasadnieniem, radę osiedla.
§ 8
- W celu utrzymania stałej łączności z mieszkańcami rada osiedla organizuje dyżury swoich członków. Rada Osiedla może w uchwale określić inną formę utrzymywania stałej łączności z mieszkańcami.
- Wnioski z dyżurów są rozpatrywane na najbliższym posiedzeniu zarządu lub rady osiedla.
- Wnioski są ewidencjonowane. O sposobie ich załatwienia powiadamia się zainteresowaną osobę.
§ 9
Rada Miasta może upoważnić zarząd osiedla do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej.
§ 10
Wykonywanie zadań publicznych przekraczających możliwości osiedla następuje w drodze współdziałania międzyosiedlowego oraz współdziałania z organami gminy i gminnymi jednostkami organizacyjnymi.
§ 11
- Osiedle może prowadzić doraźną działalność gospodarczą nie wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej.
- Podjęcie działalności, o której mowa w ust. 1 wymaga zgody Zarządu Miasta po uprzednim uzyskaniu pozytywnej opinii Komisji Prawa i Samorządności Rady Miasta. W przypadku braku zgody, sprawa podlega rozpatrzeniu przez Radę Miasta.
§ 12
- Na wniosek samorządu osiedla lub za jego zgodą gmina może przekazać osiedlu realizację zadań własnych, za wyjątkiem zadań zastrzeżonych ustawami do wyłącznej kompetencji właściwych organów gminy.
- Decyzja taka podejmowana jest odrębną uchwalą Rady Miasta na podstawie szczegółowego porozumienia pomiędzy stronami.
§ 13
Porozumienie, o którym mowa w §12 powinno zawierać:
- rodzaj i zakres przekazywanych zadań,
- sposób ich realizacji i kontroli,
- sposób i źródła finansowania,
- czas trwania i sposób rozwiązywania porozumienia,
- sposób zarządzania i korzystania z mienia komunalnego w przypadku, gdy realizacja zadań wymaga przekazania mienia.
ROZDZIAŁ III
Organy osiedla
§ 14
Organami osiedla są:
- rada osiedla,
- zarząd osiedla.
§ 15
Rada osiedla jest organem uchwałodawczym i kontrolnym w osiedlu.
§ 16
- Kadencja rady osiedla trwa 4 lata od dnia wyboru.
- Zasady i tryb wyboru rady osiedla określa regulamin wyborów do samorządu osiedla stanowiący załącznik do statutu rady osiedla.
- Kadencja rady osiedla może być skrócona lub przedłużona uchwalą Rady Miasta.
§ 17
- Liczba członków rady osiedla zgodnie z art. 17 w związku z art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym wynosi 15 członków.
- Członkowie rady osiedla otrzymują legitymację wystawioną przez Przewodniczącego Rady Miasta.
§ 18
- Do właściwości rady osiedla należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania osiedla, a w szczególności:
- wybór i odwoływanie przewodniczącego rady osiedla,
- wybór i odwoływanie zarządu osiedla, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności i dokonywanie okresowych ocen zarządu osiedla,
- zwoływanie zebrań mieszkańców osiedla co najmniej raz w roku,
- wyrażanie opinii w sprawach, o których mowa w § 6 pkt. 1,
- występowanie z wnioskami w sprawach określonych w § 6 pkt. 2,
- uchwalanie planów pracy rady osiedla,
- podejmowanie uchwał w sprawie przejęcia zadań od organów gminy,
- opracowywanie projektu statutu osiedla przedstawianie go Radzie Miasta do zaakceptowania,
- uchwalanie planów rzeczowo – finansowych rady osiedla,
- występowanie do Zarządu Miasta o wyrażenie zgody na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie użyteczności publicznej,
- podejmowanie uchwal w innych sprawach zastrzeżonych niniejszym statutem do kompetencji rady osiedla.
- Rada osiedla może – w określonym zakresie – upoważnić zarząd osiedla do wydawania opinii i składania wniosków, o których mowa w § 6 pkt. 1 i 2.
- Dla realizacji funkcji kontrolnych w osiedlu rada osiedla powołuje komisję rewizyjną w liczbie 3 osób oraz określa jej zadania i sposób ich realizacji.
§ 19
- Rada osiedla może powoływać stałe i doraźne komisje problemowe lub zespoły do realizacji określonych działań.
- Zakres działania komisji problemowych, doraźnych określa rada osiedla w uchwale o ich powołaniu.
- W skład komisji i zespołów mogą wchodzić członkowie rady osiedla oraz osoby spoza rady osiedla w liczbie nie przekraczającej 1/2 składu komisji i zespołu.
- Przewodniczącego komisji lub zespołu wybierają członkowie spośród swego
§ 20
- Rada osiedla obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez przewodniczącego w miarę potrzeby, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał.
- Na wniosek zarządu osiedla lub 1/4 statutowego składu rady osiedla przewodniczący obowiązany jest zwołać posiedzenie rady osiedla w terminie 7 dni od daty złożenia wniosku.
- Nadzwyczajne posiedzenie rady osiedla zwoływane jest w trybie § 45 niniejszego statutu.
§ 21
Uchwały rady osiedla zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy statutowego składu rady w głosowaniu jawnym, chyba, że inny przepis niniejszego statutu stanowi inaczej.
§ 22
- Z posiedzenia rady osiedla sporządzą się protokół. Sporządzenie protokołu należy do zadań sekretarza osiedla.
- Każdy mieszkaniec osiedla ma prawo wglądu do protokołów, robienia notatek i odpisów.
§ 23
Członkowie rady osiedla pełnią swoje funkcje społecznie.
§ 24
Przewodniczącemu i sekretarzowi lub skarbnikowi rady osiedla przysługuje prawo do bezpłatnych przejazdów środkami komunikacji miejskiej.
§ 25
Członkowie rady osiedla obowiązani są brać udział w pracach rady osiedla oraz w pracach organów gminy, do których zostali przez radę osiedla desygnowani.
§ 26
Członek rady osiedla ma obowiązek wyłączyć się od udziału w rozpatrywaniu sprawy, w której stroną jest on sam, jego krewni i powinowaci do drugiego stopnia włącznie, a także jeżeli okoliczności sprawy świadczą o tym, że jest on osobiście zainteresowany jej rozstrzygnięciem.
§ 27
- Organem wykonawczym samorządu osiedla jest 7 osobowy zarząd osiedla, wybierany przez radę osiedla spośród swoich członków.
- W skład zarządu osiedla wchodzą: przewodniczący, zastępca przewodniczącego, sekretarz, skarbnik oraz 3 członków.
- Przewodniczącego rady osiedla, który jest jednocześnie przewodniczącym zarządu, wybiera się w oddzielnym tajnym głosowaniu bezwzględną większością głosów statutowego składu rady.
- Zastępcę przewodniczącego oraz pozostałych członków zarządu wybiera rada osiedla w glosowaniu tajnym zwykłą większością głosów na wniosek przewodniczącego rady osiedla.
- Rada osiedla może odwołać zarząd, przewodniczącego zarządu, zarząd za wyjątkiem przewodniczącego lub poszczególnych członków zarządu, jeżeli ich działalność naraża na szkodę interesy osiedla lub jest sprzeczna z prawem.
- Odwołanie zarządu lub poszczególnych jego członków następuje w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów statutowego składu rady osiedla, po zapoznaniu się z opinią komisji rewizyjnej na następnym posiedzeniu, po posiedzeniu, na którym złożono wniosek o odwołanie.
- W razie odwołania całego składu zarządu osiedla, rada osiedla wybiera w ciągu jednego miesiąca nowy zarząd osiedla. Do czasu wyboru nowego zarządu, rada osiedla może powierzyć dotychczasowemu zarządowi wykonywanie obowiązków.
- W przypadku złożenia rezygnacji z członkostwa w zarządzie, rada osiedla podejmuje uchwałę o przyjęciu rezygnacji i zwolnieniu z pełnienia obowiązków członka zarządu zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym nie później niż w ciągu jednego miesiąca od daty złożenia rezygnacji.
§ 28
Po upływie kadencji rady osiedla, zarząd działa do dnia wyboru nowego zarządu.
§ 29
- Zarząd osiedla wykonuje uchwały rady osiedla i zadania samorządu osiedla określone niniejszym statutem oraz innymi przepisami prawa w przerwach między posiedzeniami rady osiedla, za wyjątkiem spraw zastrzeżonych do wyłącznej kompetencji rady osiedla.
- Do zadań zarządu osiedla należy w szczególności:
- przygotowywanie projektów uchwal rady osiedla,
- określanie sposobu wykonywania uchwał,
- gospodarowanie środkami finansowymi przyznanymi osiedlu przez Radę Miasta oraz mieniem przekazanym samorządowi osiedla w zarząd lub użyczenie,
- wyrażanie opinii oraz składanie wniosków w sprawach istotnych dla mieszkańców osiedla z upoważnienia rady osiedla (§ 18 ust. 2 niniejszego statutu) oraz we wszystkich pozostałych sprawach dotyczących osiedla.
§ 30
- Zarząd obraduje na posiedzeniach zwoływanych i prowadzonych przez przewodniczącego rady osiedla lub jego zastępcę.
- Zarząd osiedla podejmuje decyzje kolegialnie zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 1/2 statutowego składu zarządu.
- Z posiedzenia zarządu sekretarz osiedla sporządza protokół.
(…)
- nieruchomości, które mogą być w szczególnie uzasadnionych społecznie okolicznościach przekazane w zarząd decyzją Zarządu Miasta zgodnie z przepisami ustawy o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości,
- inne składniki mienia komunalnego stanowiące wyposażenie siedziby organów samorządu osiedla.
§ 34
- Samorząd osiedla gospodaruje przekazanymi składnikami mienia komunalnego w granicach zwykłego zarządu.
- Przekazanego mienia nie wolno odstępować osobom trzecim bez zgody Zarządu Miasta.
- Po upływie kadencji zarząd osiedla obowiązany jest rozliczyć się z przekazanego mienia protokołem zdawczo – odbiorczym.
- Zarząd osiedla ponosi odpowiedzialność za szkody w przekazanym samorządowi osiedla mieniu komunalnym.
- Odpowiedzialność, o której mowa w ust. 4 oznacza:
- zmniejszenie przyznanej samorządowi osiedla dotacji z budżetu miasta na działalność osiedla, jeżeli szkoda została wyrządzona z winy nieumyślnej,
- wyrządzenie szkody z winy umyślnej nakłada na Zarząd Miasta obowiązek wyegzekwowania jej od sprawcy.
ROZDZIAŁ V
Gospodarka finansowa
§ 35
- Osiedle nie tworzy własnego budżetu.
- W budżecie miasta wyodrębnia się środki finansowe na działalność osiedla.
- Organy osiedla dysponują tymi środkami samodzielnie, zgodnie z ich przeznaczeniem.
§ 36
Rada Miasta środki na działalność rady osiedla przyznaje na podstawie planu rzeczowo – finansowego uwzględniając również:
- dotychczasowe i bieżące inicjatywy społeczne w osiedlu,
- ilości mieszkańców w osiedlu.
§ 37
- Nadzór bieżący nad wydatkami budżetowymi osiedla pełni Biuro Rady Miasta.
- Obsługę finansowo – księgową osiedla prowadzi Urząd Miasta.
- Zasady i tryb wykorzystywania środków finansowych przez rady osiedli określa uchwała Zarządu Miasta.
§ 38
- Osiedle opracowuje projekt zadań i programów, w tym inwestycyjnych, którego celem jest osiągnięcie określonego rezultatu służącego zaspokajaniu potrzeb mieszkańców osiedla i przedkłada go Zarządowi Miasta w terminie ustalonym przez Zarząd Miasta, wskazując kolejność i ważność zadań.
- Zarząd Miasta przygotowując projekt budżetu miasta w zakresie inwestycji miejskich bierze pod uwagę propozycje osiedla, o których mowa w ust. 1.
§ 39
Kontrolę finansową działalności osiedla sprawuje skarbnik miasta oraz Komisja Rewizyjna Rady Miasta.
ROZDZIAŁ VI
Współpraca samorządu osiedla i samorządu miasta Olsztyn oraz nadzór nad działalnością osiedla
§ 40
- Osiedle jako jednostka pomocnicza miasta Olsztyn prowadzi ścisłą i bieżącą współpracę z organami miasta. Współpraca ta jest warunkiem koniecznym istnienia i rozwoju demokracji i samorządności lokalnej.
- Zachowując określoną niniejszym statutem samodzielność i autonomię samorząd osiedla jest podstawowym ciałem opiniodawczym i doradczym Rady Miasta we wszystkich sprawach dotyczących obszaru działania osiedla.
§ 41
Miasto zobowiązane jest udzielić pomocy i wsparcia lokalnym – osiedlowym inicjatywom społecznym, a w szczególności:
- udzielić organizacyjnej i merytorycznej pomocy grupom inicjującym samorządność osiedlową,
- zapewnić pomieszczenie na siedzibę rady osiedla oraz niezbędne wyposażenie dla funkcjonowania samorządu osiedla,
- zapewnić w miarę możliwości środki finansowe na realizację statutowych zadań samorządu osiedla,
- współpracować z organami osiedla w zakresie bieżącej informacji dotyczącej żywotnych spraw osiedla, zapraszać przedstawicieli samorządu osiedla na posiedzenia komisji Rady Miasta Olsztyn jeżeli jest rozpatrywana sprawa istotna dla mieszkańców osiedla,
- rozpatrywać wszystkie merytorycznie uzasadnione wnioski i postulaty samorządu osiedla.
§ 42
- Bieżąca współpraca samorządu osiedla i miasta realizowana powinna być w pierwszej kolejności poprzez radnych z okręgu wyborczego, na obszarze którego działa samorząd osiedla.
- Rada Miasta współpracuje z samorządem osiedla poprzez Komisję Prawa i Samorządności Rady Miasta.
- Obsługę biurową kontaktów samorządu osiedla z miastem prowadzi Biuro Rady Miasta.
§ 43
- Nadzór i kontrola nad działalnością organów osiedla sprawowane są przez miasto na podstawie kryterium zgodności z prawem, celowości, rzetelności i gospodarności.
- Działalność Rady Osiedla kontroluje Komisja Rewizyjna Rady Miasta.
§ 44
- Uchwały organów osiedla przesyłane są wraz z protokołem głosowania w terminie 7 dni do Rady Miasta.
- Uchwała organu osiedla sprzeczna z prawem jest nieważna. O nieważności uchwały w całości lub części orzeka Komisja Prawa i Samorządności Rady Miasta w terminie 30 dni od doręczenia uchwały.
- Organ nadzoru wszczynając postępowanie w sprawie stwierdzenia nieważności uchwały może wstrzymać jej wykonanie.
- W przypadku, gdy uchwała organu osiedla narusza zasady gospodarności, rzetelności i celowości organ nadzoru może wstrzymać jej wykonanie i przekazać sprawę samorządowi osiedla do ponownego rozpatrzenia wskazując zaistniałe uchybienia i termin załatwienia sprawy.
§ 45
- Przewodniczący Rady Miasta lub Komisja Prawa i Samorządności mogą zwołać nadzwyczajne posiedzenia rady osiedla przedstawiając porządek
- Posiedzenie, o którym mowa w ust.l prowadzi radny wyznaczony przez Przewodniczącego Rady Miasta lub przewodniczący Komisji Prawa i Samorządności Rady Miasta.
§ 46
Samorząd osiedla składa pisemne sprawozdanie z rocznej działalności rady osiedla nie później niż do końca stycznia następnego roku. Sprawozdanie przedstawiane jest na posiedzeniu Komisji Prawa i Samorządności Rady Miasta.
§ 47
W razie powtarzającego się naruszania przez organy osiedla uchwał organów oraz innych przepisów prawa Rada Miasta po uprzednim przedstawieniu zarzutów i wezwaniu do niezwłocznej poprawy sytuacji może rozwiązać organy osiedla przed upływem kadencji.
ROZDZIAŁ VII
Postanowienia końcowe
§ 48
- W sprawach nie uregulowanych niniejszym statutem stosuje się ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U nr 142, poz. 1591 z2001 r).
- W przypadkach spornych interpretacja postanowień niniejszego statutu należy do Rady Miasta.
§ 49
- Pierwsze posiedzenie nowo wybranej rady osiedla zwołuje Przewodniczący Rady Miasta w terminie dwóch tygodni od ogłoszenia wyników wyborów w osiedlu.
- Posiedzenie, o którym mowa w ust. I prowadzi do chwili wyboru przewodniczącego rady osiedla, członek zespołu ds. przeprowadzenia wyborów do samorządu osiedli, powołanego uchwałą Zarządu Miasta.
ROZDZIAŁ I
Zasady ogólne
§ 1
Regulamin określa zasady ogólne i tryb przeprowadzania wyborów do rady osiedla jako organu jednostki pomocniczej miasta.
§ 2
Czynne i bierne prawo wyborcze przysługuje stałym mieszkańcom osiedla, którym przysługuje takie prawo, zgodnie z ordynacją wyborcza do rad gmin.
§ 3
Wybory do samorządu osiedla są powszechne, równe, bezpośrednie i tajne. Wybór członka rady osiedla następuje zwykłą większością głosów.
§ 4
Z inicjatywą przeprowadzenia wyborów do rad osiedli mogą wystąpić mieszkańcy osiedla w ilości równej co najmniej czterokrotnej liczbie członków rady osiedla.
ROZDZIAŁ II
Zarządzanie wyborów i czynności przygotowawcze
§ 5
- Wybory do rady osiedla zarządza Rada Miasta w drodze uchwały.
- Pierwsze wybory odbywają się nie później niż w ciągu jednego miesiąca od dnia podjęcia uchwały o powołaniu osiedla jako jednostki pomocniczej miasta.
- Kolejne wybory do rady osiedla odbywają się nie później niż na jeden miesiąc przed upływem kadencji poprzedniej rady osiedla.
- W przypadku przedłużenia lub skrócenia przez Radę Miasta kadencji organów osiedla lub ich rozwiązania przed upływem kadencji, ponowne wybory powinny być przeprowadzone nie później niż w ciągu jednego miesiąca od dnia upływu kadencji określonego w uchwale Rady Miasta.
- Uchwała o zarządzeniu wyborów do rady osiedla podlega ogłoszeniu w prasie lokalnej i na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta.
§ 6
- Zarząd Miasta powołuje zespól ds. przeprowadzenia wyborów do rad osiedli.
- Członków zespołu powołuje się spośród radnych, członków Zarządu Miasta oraz pracowników urzędu.
- Członkowie zespołu wybierają spośród siebie przewodniczącego, zastępcę przewodniczącego oraz sekretarza.
§ 7
Do zadań zespołu ds. przeprowadzania wyborów do rad osiedli należy:
- sprawdzenie istnienia merytorycznych i formalnych podstaw do wyboru samorządu osiedla zgodnie ze Statutem Miasta,
- ustalenie ilości mandatów do rady osiedla w zależności od liczby mieszkańców,
- podział na rejony wyborcze, jeżeli jest to uzasadnione ze względu na liczbę mieszkańców w osiedlu lub specyfikę demograficzno – przestrzenną osiedla oraz rozdział mandatów w utworzonych rejonach,
- określenie kalendarza wyborczego,
- powiadomienie mieszkańców osiedla o terminach zebrań wyborczych oraz ich zwoływanie,
- współdziałanie z grupą inicjatywną lub przedstawicielami ustępującego samorządu osiedla w przeprowadzeniu zebrań wyborczych,
- czuwanie nad prawidłowym przebiegiem wyborów,
- rozpatrywanie protestów wyborczych,
- ogłaszanie wyników wyborów do rady osiedla.
ROZDZIAŁ III
Zebrania wyborcze
§ 8
Wyboru rad osiedla dokonuje się na zebraniach wyborczych, które odbywają się w osiedlu lub w rejonach wyborczych.
§ 9
- Osiedle w celu przeprowadzenia wyborów może być podzielone na rejony wyborcze. Dotyczy to osiedli dużych, liczących powyżej 4.000 mieszkańców, jeżeli podział osiedla uzasadniony jest jego specyfiką demograficzno – przestrzenną.
- Przy podziale osiedla na rejony wyborcze należy dokonać rozdziału mandatów przypadających na dany rejon wyborczy.
§ 10
Zebranie wyborcze zwołuje zespól, o którym mowa w § 6 we współdziałaniu z grupą inicjatywną lub ustępującym samorządem osiedla.
§ 11
- W lokalu wyborczym wywiesza się:
- Zawiadomienie o zebraniu wyborczym następuje poprzez prasę lokalną, wywieszenie ogłoszeń w miejscach publicznych i najczęściej uczęszczanych na osiedlu oraz w inny sposób zwyczajowo przyjęty.
- O terminie i miejscu zebrania wyborczego zawiadamia się mieszkańców na 7 dni przed zebraniem wyborczym.
- Miejsce i termin zebrania wyborczego ustala się w taki sposób, aby było najdogodniejsze dla mieszkańców osiedla.
- zawiadomienie o wyborach,
- regulamin wyborów do samorządu osiedla,
- statut osiedla,
- uchwałę Rady Miasta Olsztyn o zarządzeniu wyborów’.
§ 12
Zebraniu wyborczemu przewodniczy członek zespołu, o którym mowa w § 6 lub przewodniczący ustępującej rady osiedla.
§ 13
Celem zebrania wyborczego jest:
- zapoznanie mieszkańców osiedla z zadaniami i celami działania samorządu osiedla,
- zapoznanie mieszkańców osiedla z regulaminem wyborów do samorządu osiedla oraz statutem rady osiedla,
- zgłaszanie kandydatów do rady osiedla.
- przeprowadzenie wyborów.
§ 14
- Zebranie uważa się za prawomocne, przy zachowaniu quorum równego co najmniej czterokrotnej liczbie wybieranych członków rady osiedla.
- W razie braku quorum, o którym mowa w ust.l zebranie należy powtórzyć w drugim terminie, na którym wybory odbywają się niezależnie od liczby uczestników.
- Jeżeli wybór rady osiedla w trybie określonym w ust. 1-2 okaże się niemożliwy ponownych wyborów w danej kadencji z inicjatywy Rady Miasta Olsztyn nie przeprowadza się.
§ 15
Z zebrania wyborczego sporządza się protokół, który podpisują przewodniczący zebrania oraz protokolant.
§ 16
- Kandydatów na członków rady osiedla zgłasza się na zebraniu wyborczym.
- Kandydatów może zgłaszać każdy mieszkaniec osiedla uczestniczący w zebraniu wyborczym bezpośrednio lub za pośrednictwem grupy inicjatywnej mieszkańców osiedla, organizacji społecznych i instytucji działających na obszarze osiedla.
- Kandydat musi wyrazić zgodę na kandydowanie i dokonać autoprezentacji.
- Liczba kandydatów jest nieograniczona i musi przewyższać liczbę miejsc mandatowych.
§ 17
Po zgłoszeniu kandydatów dokonuje się, w głosowaniu jawnym wyboru trzyosobowej komisji skrutacyjnej, która przed przystąpieniem do głosowania sprawdza prawidłowość sporządzenia kart do głosowania, rozdaje karty do głosowania, przeprowadza tajne głosowanie, oblicza głosy i ogłasza wyniki głosowania.
§ 18
- W akcie głosowania mogą uczestniczyć wyłącznie obecni na zebraniu wyborczym stale zamieszkali na terenie osiedla mieszkańcy. W razie wątpliwości rozstrzyga wpis w dowodzie osobistym lub innym dokumencie tożsamości.
- Przed glosowaniem, obecni na zebraniu wyborczym mieszkańcy wpisują się na listę obecności z podaniem imienia, nazwiska i dokładnego adresu. Lista ta stanowi podstawę do ustalenia ąuorum i uznania prawomocności zebrania wyborczego.
§ 19
- Karta do glosowania obejmuje:
- przedmiot i datę przeprowadzenia glosowania,
- nazwiska i imiona kandydatów w porządku alfabetycznym,
- pouczenie o sposobie glosowania.
- Karta do głosowania może być zadrukowana tylko po jednej stronie oraz powinna być opatrzona okrągłą pieczęcią Rady Miasta.
§ 20
Na karcie do głosowania głosujący skreślają z listy kandydatów co najmniej tyle nazwisk, ilu kandydatów zgłoszono ponad liczbę miejsc mandatowych. Skreślenie mniejszej ilości nazwisk powoduje nieważność głosu.
§ 21
Dokumenty z przeprowadzonych wyborów (protokół komisji skrutacyjnej, karty do glosowania) komisja skrutacyjna przekazuje zespołowi ds. przeprowadzania wyborów do rad osiedli.
§ 22
Wyniki wyborów do rady osiedla ogłasza się w osiedlu w sposób zwyczajowo przyjęty (plakaty, ogłoszenia w prasie lokalnej, itp.)
ROZDZIAŁ IV
Ważność wyborów.
§ 23
- W ciągu 7 dni od dnia wyborów do rady osiedla każdy mieszkaniec osiedla mający czynne prawo wyborcze może wnieść protest przeciwko wyborom, jeżeli naruszono postanowienia niniejszego regulaminu.
- Protest rozpal ruje zespól ds. przeprowadzenia wyborów do rad osiedli w ciągu 7 dni od dnia jego wniesienia i podejmuje decyzję o odrzuceniu protestu lub jego uwzględnieniu.
§ 24
W razie uwzględnienia protestu Rada Miasta unieważnia wybory do rady osiedla i zarządza w ciągu jednego miesiąca od daty unieważnienia ponowne wybory do rady osiedla na zasadach określonych niniejszym regulaminem.
ROZDZIAŁ V
Wygaśnięcie mandatu członka rady osiedla i wybory uzupełniające
§ 25
- Wygaśnięcie mandatu członka rady osiedla następuje wskutek:
- śmierci,
- zrzeczenia się mandatu,
- utraty prawa wybieralności.
- zmiany w podziale miasta na osiedla powodującej wygaśnięcie mandatów członków danej rady osiedla,
- skrócenia kadencji rady osiedla,
- rozwiązania organów rady osiedla przed upływem kadencji.
- długotrwałego (powyżej 6 miesięcy) nie uczestniczenia w pracach rady osiedla,
- O wygaśnięciu mandatów w przypadkach, o których mowa w ust.l pkt 1-3, 7 rada osiedla zawiadamia Radę Miasta.
- W razie wygaśnięcia mandatu członka rady osiedla, rada stwierdzając wygaśnięcie mandatu podejmuje uchwalę o wstąpieniu na jego miejsce kandydata, który w wyborach uzyskał kolejno największą liczbę głosów, a nic utracił prawa wybieralności. Przy równej liczbie głosów decyduje kolejność zamieszczenia kandydata na liście.
- W przypadku wyczerpania się listy osób kandydujących do rady osiedla, Riida Miasta zarządza, wybory uzupełniające, jeżeli wskutek wygaśnięcia mandatów skład rady osiedla zmniejszy się co najmniej o 20%.
- Wybory uzupełniające przeprowadza się w ciągu miesiąca od dnia podjęcia przez Radę Miasta uchwały w sprawie wyborów .
ROZDZIAŁ VI
Przepisy końcowe
§ 26
Koszty związane z wyborami pokrywa się z budżetu miasta z wyłączeniem kosztów związanych ze zgłaszaniem kandydatów i prowadzoną przez nich kampanią wyborczą.
Od północy: od rzeki Łyny wzdłuż osi Alei Obrońców Tobruku w kierunku wschodnim do skrzyżowania z Al. Gen. W. Sikorskiego i graniczy z południową stroną osiedla Kościuszki.
Od wschodu: w kierunku południowym, zachodnim skrajem Al. Gen. W.Sikorskiego biegnie do granicy ogrodów działkowych i dalej w kierunku południowym, zachodnim skrajem tejże alei biegnie do skrzyżowania z projektowaną trasą NDP i graniczy z zachodnim skrajem osiedli Kościuszki, Nagórki i Jaroty.
Od południa: w kierunku południowo-zachodnim projektowaną trasą NDP do rzeki Łyny poniżej ul. A. Szostkiewicza i przecina rzekę Łynę, graniczy z północnym skrajem osiedla Generałów.
Od zachodu: zachodnim brzegiem rzeki Łyny w kierunku północnym do skrzyżowania z ul. J. Tuwima, tu przecina rzekę Łynę i dalej w kierunku północnym, wschodnim brzegiem rzeki Łyny do skrzyżowania z Aleją Obrońców Tobruku do punktu wyjścia, graniczy ze wschodnim skrajem osiedli Kortowo i Podgrodzie.